söndag 22 augusti 2010

Portabeltest

Med inte så lite sug efter att få komma ut i skogen med radioprylarna igen, så packade jag allt och for iväg till Kolmårdens högsta punkt, tror jag, 171,ngt över havet. Fast försvaret hade varit före, satt bom och byggt radartorn där. Högt kom jag i alla fall och inga störningar alls hade jag på tilltänkta QTH:t.
Fast det kändes det var länge sen jag satt upp masten, ovant och lite trevande inledningsvis, men snart stod allt där och ropandet kunde börja.

Jag hade lagt ner en hel del krut på att mäta uteffekt från min 706:a och om allt stämde så kunde jag komma under 4 W på lägsta inställningen. Måste låna en effektmeter på klubben nån gång.

Bortsett från 3 svampplockare som kom förbi var det helt stilla, dvs när jag var tyst.

Frekvenserna var välfyllda med radioamatörer idag, dels fyrhelg och dels portabeltest i Skandinavien. Ofta blev jag undanträngd eftersom min låga effekt inte hörs av alla och så kör man igång. Då trycks min station bort och det är bara att dra vidare i frekvensbandet till nästa gång samma sak händer igen. Det bara är så och det finns alltid en ny plats. Annars kan man ratta runt efter andra som ropar.

Det här var min första test i portabelkörning. Jag saknade verkligen mitt headset med knappar för PTT och frekvensändring. Handmicken från Icom är alldeles för hårdkörd. Tummen värker efter nån timme PTT:ande.

Resultatet då - ja runt 2000 poäng om det nu blir godkänt vill säga.

På hemvägen tog jag sista lasset ur båten som nu är tömd och väntar på avmastning och torrsättning.
Tur att jag kan köra radio hemifrån och i bilen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar