söndag 27 december 2009

Vertikal i arbete

Det handlar om Comet CHA250BXII.
Nu har den suttit uppe nån månad och jag börjar bli tveksam till konstruktionen, men än har jag inte blivit helt säker. Går jag ut och tittar på sprötet så ser det från markplan nu ut som sicksack bandet på huggormens rygg. Varför - krockande fåglar eller väder fenomen? Den är helt klart väldigt vek och känslig i sin plastiska mjuka Al-rör-konstruktion. För den peng som man får lägga upp borde det vara en elastisk rostfri-rör konstruktion istället.
Vad gäller prestande så har jag inte gjort någon mätning men utfallet är så här långt tveksamt. Just nu skulle jag ersatt den med en dipol till för 40 m.
Den kakafoni som utbryter på 80 m när DX longdistance går igång är hinder för mig att få en sann bild tyvärr.
På 40 m och högre frekvenser så ger den alltid bättre mottagning än min 80 m dipol och så ska det väl vara, men jag måste ge mig mera tid och testa av den. Tämligen säkert så har jag snart en del av antennsprötet på backen och då måste jag ha en plan klar hur gå vidare ?
Förslag ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar