fredag 18 december 2009

Navtex - bästa nyheterna

Ofta står min IC706:a igång och lämnar signal på 518 kHz till min PC och in kommer Navtex-signalen till datorn. Ja jag förställer till 516.7 kHz USB, för att inte få signalen precis i bandkanten på det program jag kör för avkodningen. Ljudutgången på 706:an ansluter jag till ljudingången på PCn.

Programmet heter SeaTTY och kan laddas ner från DXSOFT hemsidan, gratis som en demo och för ett par hudralappar i fullversion.

På så sätt har jag dom bästa nyheterna från SeaSide och väder prognoser. Täckningen är med både dipol för 80 m och vertikal mycket bra, från Medelhavet, Svarta Havet, Ishavet till V om Irland. I SeaTTY finns filter som väljer vad som ska sparas, dock hamnar allt i display och kan läsas om man så vill.

Rekommenderas som medel mot vinterabstinens hos otåliga seglare och till andra vetgiriga personer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar