söndag 13 december 2009

Kommunjakt och Månadstest

Kommunjakt
Gammelgäddorna vilar på frekvensen och endast en annan gammelgädda eller en liten söt röding kan locka till modulerad frekvent förflyttande och till hugg!

Är det så nu ? Nej, många deltar för att dela ut kommuner trots att dom är klara själva sen länge med sina körningar och hjälper på allehanda sätt.

Fast visst finns det de som lurar i tystnad och när så passar går in utan call osv och säger sina väl valda inlägg till andra likaledes tysta "tungviktare"!

Med bara 20 kommuner kvar så går det många QSOn per ny kommun. Det ger förvisso också många trevliga kontakter kors o tvärs inom landet.

Månadstest
Det blev igår mitt allra första deltagande i en sådan test. Tidigare har jag suttit nån gång och tyckt att det var ett väldigt tjatande och ingen fri frekvens finns för mig. Därmed har jag också lyssnat o sett lite av hur gången är, som varierar en hel del. Jag hoppade in och körde med direktloggning i Log4you. Direkt kände jag att det behövdes en tredje hand. Alt skulle jag kunna tagit till VOX eller får jag skaffa en pedal, som många har. VOX har jag heller aldrig kört och det har väl sin mässa antar jag. Kanske dags att testa?

Min fru frågar: Varför gör ni det här? Kan ni vinna nåt? Mitt svar blir alltid: Guldstjärnor och diplom. Sen blir det ingen fortsättning på den dialogen.

Gårdagens första vinglande i månadstesten för min del visade mig att det är ett inte oväsentligt inslag av hjärngympa i det hela om det ska var flyt, och det ska det, det har jag förstått! Lite som korsord fast på tid! Medan ni erfarna gjorde volter i dom romerska ringarna med frihopp, så tränade jag step-up på golvbänk!

Allra bäst förblir QSOt när nån berättar om nåt som är för mig nytt och där båda möts i intresse. Visst trivs vi alla med att berätta om oss själva också ?
Gärna är jag i min båt och får kontakt med en anna båtburen amatör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar