tisdag 1 december 2009

Köra NAC test ??

Klubben puffar för test-deltagande, man vill förklarligt få in nya deltagare och därmed få flera poäng!

Nu har jag suttit flera kvällar och lyssnat och pratat en del med långväga DX:are. Ibland blir det riktigt trevliga QSOn, i andra fall så är det ett andfått kvitterande för nästa står i kö och ropar redan dessutom. Tillfredställelse kan det ändå ge även dom gångerna, om det var en ny riktning, frekvens, land osv.

Idag står NAC, Nordisk Aktivitets Test i kalendern. Jag har aldrig kört nån test och har inte bestämt mig nu heller för att göra det. Nåväl lite har jag tittat på vad som gäller. Laddat ner log-program Log4U. Provkört det och funderat över moder och ev split vid testet. Igår letade jag som en tok efter en bra frekvensplan som täcker 2 m bandet för att se om som vanligt uppdelning skett för olika trafikslag. Inget hittade jag annat än att allt är tillåtet inom hela området 144 - 146 MHz.

Igentligen har jag ingen antenn för 2 m, men tänkte köra på CHA250BX II, som väl är bättre än dipolen för 80 m i detta sammanhang. Fast, det är klart utanför arbetsområdet även för vertikalen. Vi får se ?

Efter att ha lagt ihop allt som jag nu läst och hört så gäller att
- körning UTC 1800 - 2200
- Frekvens 144 - 146, företrädesvis CW < 144200 kHz och SSB >144200 - 144350, ej split
- Testmeddelandet i färdig logg ska innehålla: mottaget Call ID + rapport + locator, lämnad(egen) call + rapport + locator.
- Alla nordiska länder, Sverige, Danmark, Finland, Norge, Island och Färöarna
- Fast QTH med all radio-utrustning inom 500 m.

Den erfarne radioräven säger att alltid lämna rapport 59 och inte bekräfta inkommande uppgifter. Allt för att göra det enkelt och snabbt! För mig som novis motsägelsefullt och inte helt OK, men men.
I bondepraktikan, som är min värdegrund(vi sa förr moral och etik),så sa man att " Du ska inte lära din far göra barn" och det är väl en hovsam regel, eller hur ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar