onsdag 25 november 2009

Vertikal Comet CHA250BX i arbete

Nu har jag suttit några sena kvällar och lyssnat på kortvågstrafiken.
Hittills kan jag lägga in Panama, SydKorea och Japan som avlyssnat på 80 m bandet, dvs 37xx kHz. Med Quebec körde jag QSO med god signalrapport, också på 80 m. Förstås har det blivit många QSOn med stationer i Europa och dess närområden.

Därmed dristar jag mig till att säga att mycket som skrivs om denna antenn är rent skitprat och troligen utgående från en dålig installation som gjorts, på för låg höjd tex.
Finns det en tendens för grabbarna "over där" att älska sitt eget och dumpa det andra?

Kanske försstärker jag antennens utsignal genom den vertikala Cu 16 kvadrat-mm jordlina som är ansluten till maströret där vertikalen är monterad och sen går vertikalt ner i jord osv. Det vore intressant att få andras syn på detta?

Fortfarande har jag en besvärande hög störnivå, men den har i alla fall fallit från S7 - S8 till S5 - S6. Många gånger får jag ett bättre signal/brus förhållande på vertikalen än på dipolen och därmed bättre läsbarhet med den radio och hörsel jag har tillgång till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar