torsdag 19 november 2009

Flaggan i topp, och högst antennerna

Där står den !
Nya flaggstången med sina antenner i toppen. Hur tar det sig ut, tillsammans? Bedöm själva?! Det var inte helt lätt att resa, betydligt tyngre än vad jag först trodde. Det är nämligen så här att jag ensam reste en flaggstång -95 12 m hög, dock utan antenner i toppen den gången. Det var då tungt men det gick. Tillkommande vikten pga antennerna är c:a 7 kg.
På två man och med hjälp av stegar som vi pressade stegvis under stången så kunde vi få upp den tillräckligt för att kunna säkra i ett fruktträd och så småningom hissa stången verktikal. Dvs, inte förrän jag hade lossat antennwiren som hakat fatt i balkongräcke och takutsprång,trots mina ansträngingar att förebygga just detta!
Det tog en timme så var den säkrad med sina 3 ankarbultar i fundamentet.


Uppbyggnad
I flaggstångtoppen stack jag in ett maströren en halvmeter in i toppen, diam 50 mm längd 2 m. Därmed hamnade rörtoppen på c:a 13.5 m, vilket innebär 20 möh.

I rörtoppen placerade jag block för motvikten för 80 m - dipolen. Motvikten löper inne i röret och syns alltså inte på bilderna. En Balun 1:1 sitter väderskyddat under blocken på röret.
Efter intrimning hamnade dipolen på (kHz)3566 - 3696 med SWR 1.5 samt 3533 - 3746 med SWR 2.0. Bandbredden blev alltså 130 resp 213 kHz.

En vertikal Comet CHA250BX placerade jag så högt det gick med hänsyn till blocken för dipolen. Sprötet är c:a 7.3 m. Totalhöjden blev alltså c:a 21 m för hela installationen.

Koax-kablarna, RG213 50 m/antenn till radion IC 706:an, går inne i flaggstången och ut ur maströret för att ge motvikten fri rörelse inne i maströrets toppdel.

Jordlinan Cu 16 kvadrat mm går också inne i flaggstången och ansluter till toppröret. Linan ligger parallellt med kablarna hela vägen till radion. Därmed hoppas jag ha fått en bra åskledare. Frågan är vilken inverkan det har på de båda antennerna?

Erfarenheter efter 2 dar
Dipolen bjuder på betydligt bättre signaler än vad min 30 m slope-tråd har gett och dessutom mindre med störningar.
Vertikalen sägs i spec:en täcka 3 till 30 MHz. SWR är vid test ok ner till 2MHz. Jämfört med dipolen, båda avstämda via Z100, så är vertikalen bättre på 7 MHz och uppåt, men ger betydligt sämre signalstyrka på 3 MHz. Inte oväntat.
Det som överraskade är att vertikalen ger bättre mottagning på Navtex på 518 kHz USB.Vad jag kan förstå beror det på förhållandet mellan signal-/brus-nivå i dom båda antennerna, som blir till fördel för vertikalen.
Många nya stationer hittar nu vägen in till min radio.

Dags att riva gamla slope-tråden över bussväg ?? Inte helt lyckad lösning, nu överspelad av nya dipolen!
Sladdcirkus på skrivbordet, dags för åtgärder !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar