måndag 16 november 2009

Monterat o klart ?

FLaggstången sitter i sitt gångjärn på fundamentet. Kablarna upp till antennerna är dragna och kopplade. Återfyller gör jag först efter att stången står och allt är injusterat.


En extra dragtråd fick följa med in när jag drog i kablaget, så är det lättare att dra i ytterligare nån kabel om så skulle behövas framöver.


Dessutom buntade jag kablarna i rörisolering för att dämpa mot klapprande inne i flaggstången. Bitar om 1 dm rörisolering på varannan eller var tredje meter.


Vulktejp över koaxialpluggarna för säkerhets skull.

Varför kan jag inte dra linan för motvikten genom blocken? Måste jag ta isär för att se var det kilar eller kommer det att falla rätt bara stången står upp?


Det är svårt att se hur dipol-linan kommer att bli, när allt ännu ligger ner. Väl uppe så kommer jag inte åt utan att fälla stången igen.

Nu saknas bara vertikalens spröt. Det ligger monterat i garaget. Jag törs inte montera det förrän precis före resningen. Ett rådjur skulle kunna få för sig att testa hållfastheten på det smala sprötet!

Motvikten måste jag nog kolla också före resning, så den inte har kilat, fast det ska inte vara möjligt. Kanske ligger det en kvarglömd skruv inne i maströret som låser vikten?

Resning i morgon ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar