fredag 12 mars 2010

En kortvågsradio till, varför då ?

Snart är det dags för sjösättning och då hamnar IC706:an där i båten, min enda kortvågsradio. Därmed har jag inget hemma för de kontakter som jag vill ta när jag är hemma. Hur göra då?
Köpa, köpa, köpa ?! I så fall vad?
Eller helt enkelt intala mig att nu är det båtradiokörning som gäller och i övrigt så tystnad.

Jag söker en beg IC706:a, men än så länge har jag inget napp. Kanske borde jag istället leta en större rigg för hemmabruk, med nackdel att behöva lära mig en uppsättning menyer till. Fördel större funktionalitet hemma.

Inte lätt att välja, men en sak är säker, allt slukar slantar. Att inte köpa kommer att sluka mera bensinpengar för flera runder till Arkö i syftet att "kolla båten"(=ratta kortvågsradio)!

Antag att en IC706 kostar 8 ksek, hur många runder till Arkö blir det? Ett snabbt överslag ger 50 turer till Arkö sen är pengarna förbrukade!
Blev det lättare nu då att välja?
Om jag tar hänsyn till restvärdet i radion efter säg 5 år så räcker det bara till halva antalet turer. Om jag sen dessutom räknar med en lång säsong med bara korta turer i båten, ja då ökar motivet för radioköp ytterligare.

Kanske skulle jag hyra ut huset till Abborrebergs Vandrarhem under sommarhalvåret? Det skulle ge goda intäkter, klippt gräsmatta och inget behov av ytterligare kortvågsradio.
Klart vinnande idé tycker jag!

Då är det bara frågan hur man säljer in detta i den så att säga närmre kretsen, du vet vem jag åsyftar?
Förslag ??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar