onsdag 3 februari 2010

Slutsteg i arbete

Då kom prylarna från Mega-Kommunikation i Tyskland. Det var slutsteg RM HLA 300 V PLUS 300 W med PEP 550W i SSB. Till detta köpte jag matningsdon Manson SPS9600 60 A.

Efter en del trassel med koppling mellan låg- och hög-effekt koaxialkablar, så har jag kommit en bit på väg nu. Fortfarande så behöver jag minska kopplingen mellan ingång och utgång på slutsteget.

Rapport om upp till 3 S-enheter vid direkt jämförelse med och utan slutsteget. Tyävrr så ligger min dipol lite lågt i frekvens och ska höjas, det vet jag, men föret på taket gör att jag väntar med den insatsen. Slutsteget tycks vid sändning ligga väl inom 3 kHz.

Vid kontroll av IC706:s inställning av uteffekt så visar den sig vara nära linjär i strömförbrukning med viloström 1.2 A. Därmed så ska jag ligga på max steg 3 helst inte högre än 2 för att inte automatiskt få in en ingångsdämpning i HLA300 om 3 DB.

Nu är frågan om det handlar om ferritkärnor eller/och avskärmningar för att få en stabil installation och funktion?
Eller finns annan medicin?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar