tisdag 16 februari 2010

17 och 15 m - Nya band för mig

Har du märkt hur 17 och 15 m har öppnat upp den senaste tiden. Klara fina signaler långväga på låg effekt. Ibland undrar jag om det kan vara möjligt, att det går så bra som det gör med så låg effekt?
Det är tom så att italienarna inte är tillräckligt många, för att dränka alla stationer på alla band. Jag har helt ostört kunnat svara en station eller hitta en frekvens ledig för mina sökande anrop och få långväga svar.

Ok, inte för så lång stund, för strax så tornar ropen som börjar på I alt E upp sig efter ihärdig avstämning på samma frekvens. Inte heller helt ovanligt att stationen lägger sig 1kHz vid sidan om och så är det kört. Ett annat vanligt alternativ som dom tillämpar är, att bara köra i gång sin monolog i ett önskat QSO, som om dom redan hade fått kontakten och frekvensen. Ofta faller mottagaren till föga. En gång hörde jag en operatör som noterade de som ropade så och lovade att inte svara dom. Ett sätt att stävja beteendet?

För mig är det bara att ratta vidare och strax har jag hittat nån ny intressant station. För mig som nybörjare med radioprat så är det mesta nytt och intressant.

Min multibandsvertikal verkar inte gå nåt vidare på låga band, 80 och 40 m, men på 20, 17 och 15 m så går jag igenom och får bra rapporter.
Inte så konstigt kanske med tanke på fysiska utformningen på antennen.

De flesta verkar köra rotor-opererade Yagi-antenner med varierande antal spröt. Någon enda gång har jag hört rapport om magnetisk lop-antenn. En fascinerande antenn som jag gärna skulle bygga själv nån gång framledes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar