onsdag 24 februari 2010

EZNEC+ ver 5

De senaste dagarna har jag suttit och läst om antenner igen. Först om magnetlopar och nu om flertrådiga dipoler i olika skepnader.
Jag stötte på en operatör som körde en tretrådig dipol med bandet 2 - 30 MHz i samma antenn, en Boshcomm. Rimligen var det en lösning med sk traps, vad säger man på svenska kanske fällor eller dämpdon.

I vilket fall fick det mig att börja läsa på nätet, sen i ARRL handbok och så vidare in i beräkningsprogrammet EZNEC ver 4 demo som kom med ARRL handboken, allt för att utröna vad olika geometri gav för inverkan på antennprestanda.
Snart såg jag att demoversionens segmentantal max 20 var alldeles för litet för en beräkning, så det fick bli inköp av en fullversion EZNEC+ ver 5 som klarar upp till 1500 segment i antennberäkningarna.

Allt ovanstående kanske utgår ifrån att jag inte kommer igenom med min vertikal när det är anstormning av stationer mot nåt rart mål och minst lika mycket pga att jag hör rapporter om väldigt varierande effekter ifrån sändarstationer, allt från några få Watt till 1.5 kW, tex från USA. Båda stationerna hör jag! Det är mao antennen som är nyckeln?!
Att det dessutom är bra hjärngympa för en nybliven panssio gör inte det hela mindre intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar