torsdag 23 juni 2011

QRSS vad är det ?

Läs förra månadens nr av QTC, där finns en bra artikel som berättar allt, mycket bättre än vad jag kan. OK, i mkt kort version går det ut på att i very slow motion sända tecken genom att nyttja väldigt lite effekt och med litet frekvensskift lyckas överföra information. Det kan handla om mindre än 200mW o få Hertz i steg för att nå en annan kontinent. Ett spektralprogram behövs för att analysera mottaget brus, för det är vad man hör, singalen är inte hörbar. Jag försökte två program ARGO och spectrum lab. Tyvärr räckte kombinationen tid och kapacitet/kunnande bara till att få igång ARGO, men där fick jag in en beacon på 10140 kHz som jag fått tips om. Med Argo försökte jag lista ut signalamplitud in men det var väl alldeles feltänkt?!
På kvällen när det var en besvärande stark brusmatta så syntes lika fullt signalen med tecknen i morse och det gick lätt att läsa meddelandet från sändaren.
I vilket fall lyckades jag identifera sändaren och hitta den på kartan till och med.
Vad den hette?
Lägg in en kommentar när du fått fram det, så ska jag lämna min info och vi får se om det överensstämmer!

2 kommentarer:

  1. Hallå,

    Efter vårt QSO på SMFF idag så googlade jag ditt cal och hittade hit. Jag har testat lite med QRSS och följde denna guide:

    http://www.users.on.net/~davroz/vk6di/Beginners%20Guide%20to%2030M%20QRSS%20Reception.pdf

    Håller själv på att bygga en sändare. Jag hoppas blir klar snart om det inte är för fint väder och jag ger mig ut och kör SMFF istället.

    Eric SA5BKE

    SvaraRadera
  2. Tack för länken, som ger en bra instruktion för ARGO uppstart.

    SvaraRadera