torsdag 15 april 2010

Radio över köl

Då har den ena 706:an hamnat som båtradio. Inför året har jag satt jordplattan på högre distanser så den kom längre ut i fritt vatten från skrovet. Dessutom har jag gjort en ny koax-kabelkonding där jag lät ytterskärmen ansluta till jordplattan och innerledaren mot avstämningsenheten. Jag fick för mig att det skulle kunna ge mindre störningar mot tidigare, då det var tvärt om. Prov kvarstår att göra och det lär bli i helgen.

Därmed har den nyinköpta beg 706:an hamnat på bordet hemma. Den saknar filter men det spelar mindre roll för SSB. Det har inte gjort nån större skillnad i den andra apparaten enl min upplevelse. Med filter inne klarar min hörsel inte att språktyda oftast, så då får störningarna hellre vara kvar.

Måste fixa dipol som jag tänkt för protabelkörning. Lösningen blir då ett inverterat V för resp 80 och 40 m med fibersprötet om 12 m som högpunkt. Som lägst kommer ändpunkterna att ansluta via 10m syntetgarn mot ankare i marken eller någon vegetation på platsen, allt efter hur det faller sig.
Kanske kan det bli lite kommunkörning från Trelleborg i samband med en planerad Skånetripp i början av maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar