lördag 24 april 2010

Portabel dipol 80 m


Då var det dags att prova nygjorda dipolerna för 80 och 40 m. Antenntråd 4 mm2 i rätta längden med ett litet plaststycke med hål i för att trä på teleskopmasten. Med långa linor hade jag tänkt att markförankra till ett inverterat V. Det gick inte; blev för tungt för den veka masten. Istället fick jag kasta opp linan i närmsta träd på båda sidor. Den matade toppen kom på c:a 10 m och ändarna på kanske 3 m. SWR <1.5 på 3650 - 3725 kHz fick duga, mao var tråden något lång.
Stagning av masten sker, som ses på bilden, med hjälp av bilen på två punkter.

Ett antal trevliga QSOn gav varierande rapporter, men godkänt resultat. 40 m dipol kvarstår att testa efter samma modifieringar som för 80 m.

Inför Skåne-körningen måste jag ha en lättare tråd, ändra tekniken för att få dit dom 2 extra förlängningsrören för att nå 12 m höjd, minska trådlängden något för att höja resonansfrekvensen.
Då jag hörde viss återkopplad högfrekvens i mina lurar, så försökte jag med strömbalun, dels köpt dels koax i flera varv, men noterade ingen skillnad. Tydligen hördes det inte ut och för mig bara kort undantagsvis, så det kan jag leva med. Därmed kör jag helt utan balun i kopplingen.

1 kommentar:

  1. Du kan bli av med HF i hörlurarna med en HF fälla av ferritring och några varv runt med hörlursladden, eller en typ av ferrit som man kan klämma fast runt kabeln. Låt kabeln gå minst två varv i klämman. Sätt fällan nära lurarna då det är kabeln som detekterar HF.

    SvaraRadera