onsdag 13 januari 2010

Dags för SPAN att pejla buset ?

Då menar jag radio-busarna ! Dom där som bara dundrar på med vad dynga som helst i andras QSOn. Det tycks vara sändare som är helt befriade från alla normala beteenden och i full avsaknad av minsta förstånd !
Oftast så är de long-distance dx:arna bortom nåbarhet för mig, med mina 100 W och en vertikal på låg höjd. Jag dränks helt i effektstinna dinosariers upprapade repeterade call som bara rullar på, oaktat att den dom ropar på försöker starta ett QSO. Mao så motverkar dom sig själva faktiskt.

Så var det inte förr, säger de som har valkar i greppet efter CW-nyckeln. Då ropade man sin Call-ID en gång, inväntade svar och avvaktade övrigas QSOn. Avstämning var oacceptabelt mitt i ett QSO, vilket numera är mer regel än undantag.
Ja, så säger de med lång erfarenhet.

Vad göra?

Jag har nu köpt en effektförstärkare om 5 kW, en bandspelare för ändlös spelning av mitt call och hissat upp en halvvågs vertikal för 80 m och grävt upp gräsmattan och lagt ner motvikt, 126 st 40 m koppartrådar på 5 cm djup. Nytt EL-avtal är klart med EON till helgen - då ska det bli åka av för dom ....*^>#"¤**§§, som brer ut sig så på frekvensen!!

Tro´t om ni vill !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar