lördag 30 juli 2011

Morsedags igen ?

Efter sommarens segling och med summering av de rapporter som jag själv gett och som jag hört andra förmedla, så landar jag i frågan om pratradio på SSB har gjort sitt?
Dess unika egenskaper eller egenheter består förvisso, men störnivån i vår miljö omöjliggör annars fullt genomförbara sändningar.
Morse tränger igenom allt, det har jag förstått på de kunniga i hantverket. QRSS går också fram, fast det blir då inte så mycket sagt.
De Airmail sändningar som jag gör via tex Holland med paktormodem går också igenom den värsta störmatta. Visserligen bygger det på en återsändning av samma telegram tills mottagaren meddelar korrekt mottaget.

Kunde man inte införa nån kodifiering av pratradions SSB-sändning, så att mottagaren bara behöver tolka ettor och nollor och via en kompilator återge mottaget tal i mina hörlurar?

Som vanligt har jag väl gjort nån fundamental feltänkgroda i det här resonemanget.

SSB rundradionsändning har sina definitiva fördelar framför mobil eller satellittelefon, och hur ska vi kunna tillvarata dessa i en nedstörd miljö framledes?

Hur lyder DITT Förslag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar