lördag 29 maj 2010

I kontakt utan kontakt - dagens motto

Allt mer går över radiofrekvent kommunikation, elektromagnetiska vågor från några MHz och uppåt i skalan till några GHz. Det gäller både långväga och nära kommunikation.
Kanske har du själv också tagit mobilen och ringt till din fru i andra rummet, för lat för att gå och inte vilja väcka barnen genom att ropa!?
Självklart tar vi Pet-mojen och ställer om TV osv.

Många undersökningar har gjorts som visar att det inte är farligt att utsättas för strålningen från tex mobilen. Det finns också normer som anger högsta dos för exponering. Ofta regleras det med avstånd till strålkällan.

Ibland kan dom här frågorna dyka upp för mig, för mig som jobbat med el hela mitt liv
- har nån tittat på långtidspåverkan
- har nån tittat på lågdospåverkan
- har nån tittat på totaldos som träffar mig i vårt "moderna" samhälle
- om en undersökning visade skadlig verkan, vad skulle hända med den
- vad skulle ett konstaterande av skadlig inverkan få för konsekvenser för dagens systemlösningar

Det är svårt att låta bli att dra paralleller med tankar om den kemikalie-cocktail som vi insuper idag på olika vägar

Perspektivet hisnar inför tanken vad som skulle bli följden av en undersökning som presenterades och godtogs, och som visade på skadlig verkan från radiofrekventa vågor.

Det är därför med stor säkerhet jag törs säga att även framledes kommer radiofrekventa vågor att anses ofarliga i använda doser.
Dom kanske tom är det !?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar