Ja, så kan det formuleras just nu inför avfärden om nån dag med Aquila med kurs S med stora avvikelser i zigzag spår med Bornholm Allinge som sydligaste hamn i årets färd.
Slutsteget 300 W har jag haft tankar om att packa med, men nej det får stå kvar. Det är nog med störningsproblem ombord som det är.
För nån dag sen hörde jag en radio/seglar kollega som under motor för autopilot styrde på stabil kurs mot tänkt mål.
I mitt fall med dom förutsättningarna skulle Kustbevakningen känna sig säkra på ett kap pga den vingliga färd Aquila skulle utfört med blinkande lanternor. Nåja, det sista var kanske att ta i, men att autopiloten svänger 30 - 40 grader är sant.
Som SRS Roy sa när jag störningsjagade under hans rådgivning, "radion gör sitt jobb, sänder och tar in signaler via antennen. Störningarna beror på övrig skräpelektronik som inte uppfyller EMC kraven". Säkert sant, det mesta är i oskärmat utförande. Seatalken tex hörs som en regelbunden skrapning, men så är också allt kablage oskärmat i den omfattande installationen. Det är standard för den version av Seatalk som gäller på gamla Aquila (-87:a).
Det betyder att vid sändning så släcker jag ner allt, då menar jag ALLT ombord, tom kylskåpet som visade sig var en effektiv sändare på 3620 kHz mfl frekvenser. Handstyrning gäller alt vindroder(ännu ostört) och omstart av allt igen efter att QSOt är avslutat.
Men det gör jag för att få kontakten med andra liggande, sittande, gående, körande, flygande eller seglande amatörer.
onsdag 30 juni 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar